ΚΕΦΑΛΑΙΑ : 1ο 2ο 3ο 4ο 5ο


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : 1ο

2ο 3ο 4ο 5ο

Ο χαιρετισμός τού Ιακώβου

1 Ο ΙΑΚΩΒΟΣ, δούλος τού Θεού και του Κυρίου Ιησού Χριστού, προς τις δώδεκα φυλές, που είναι στη διασπορά, χαίρετε.

Η πολυτιμότητα της δοκιμασίας

2 Κάθε χαρά θεωρήστε, αδελφοί μου, όταν περιπέσετε σε διάφορους πειρασμούς

3 γνωρίζοντας ότι η δοκιμασία τής πίστης σας εργάζεται υπομονή

4 η δε υπομονή ας έχει τέλειο έργο, για να είστε τέλειοι και ολόκληροι, χωρίς να είστε σε τίποτε ελλειπείς.

Η πολυτιμότητα της προσευχής με πίστη

5 Αν, όμως, κάποιος από σας είναι ελλειπής σε σοφία, ας ζητάει από τον Θεό, που δίνει σε όλους πλούσια, και χωρίς να ονειδίζει και θα του δοθεί.

6 Ας ζητάει, όμως, με πίστη, χωρίς να διστάζει καθόλου επειδή, αυτός που διστάζει μοιάζει με κύμα τής θάλασσας, που κινείται από τους ανέμους και συνταράζεται.

7 Επειδή, ας μη νομίζει ο άνθρωπος εκείνος ότι θα πάρει κάτι από τον Κύριο.

8 'Ανθρωπος δίγνωμος είναι ακατάστατος σε όλους τούς δρόμους του.

Η αληθινή καύχηση

9 Ας καυχάται δε ο ταπεινός αδελφός στο ύψος του

10 και ο πλούσιος, στην ταπείνωσή του μια που, σαν άνθος χόρτου θα παρέλθει.

11 Επειδή, ο ήλιος ανέτειλε με τον καύσωνα, και ξέρανε το χορτάρι, και το άνθος του ξέπεσε, και η ομορφιά τού προσώπου του αφανίστηκε έτσι και ο πλούσιος θα μαραθεί στους δρόμους του.

Η αληθινή ευτυχία

12 Μακάριος ο άνθρωπος που υπομένει πειρασμό επειδή, αφού δοκιμαστεί, θα πάρει το στεφάνι τής ζωής, το οποίο ο Κύριος υποσχέθηκε σ' αυτούς που τον αγαπούν.

Η πλήρης ευθύνη τού ανθρώπου μπροστά στην αμαρτία

13 Κανένας, όταν πειράζεται, ας μη λέει ότι: Από τον Θεό πειράζομαι επειδή, ο Θεός είναι απείραστος κακών, κι αυτός δεν πειράζει κανέναν.

14 Πειράζεται, όμως, κάθε ένας, από τη δική  του επιθυμία, καθώς παρασύρεται και δελεάζεται.

15 'Επειτα, η επιθυμία, αφού συλλάβει, γεννάει την αμαρτία και η αμαρτία,  μόλις εκτελεστεί, γεννάει τον θάνατο.

16 Μη πλανιέστε, αδελφοί μου αγαπητοί

Κάθε τι το αγαθό και τέλειο προέρχεται από τον Θεό

17 κάθε αγαθή δόση, και κάθε τέλειο δώρημα, είναι από πάνω, το οποίο κατεβαίνει από τον Πατέρα των φώτων, στον οποίο δεν υπάρχει αλλοίωση ή σκιά μεταβολής.

18 Από τη δική του θέληση μας γέννησε διαμέσου τού λόγου τής αλήθειας, για να είμαστε εμείς κάποια απαρχή των κτισμάτων του.

Η προϋπόθεση της νέας ζωής

19 Λοιπόν, αδελφοί μου αγαπητοί, ας είναι κάθε άνθρωπος γρήγορος στο να ακούει, αργός στο να μιλάει, αργός σε οργή

20 επειδή, η οργή τού ανθρώπου δεν εργάζεται τη δικαιοσύνη τού Θεού.

21 Γι' αυτό, αφού απορρίψετε κάθε ρυπαρότητα και περίσσεια κακίας, δεχθείτε με πραότητα τον λόγο που φυτεύθηκε μέσα σας, αυτόν που μπορεί να σώσει τις ψυχές σας.

Ακρόαση του λόγου και εκτέλεση πάνε μαζί

22 Γίνεστε δε εκτελεστές τού λόγου, και όχι μονάχα ακροατές, εξαπατώντας τον εαυτό σας.

23 Επειδή, αν κάποιος είναι ακροατής τού λόγου, και όχι εκτελεστής, αυτός μοιάζει με έναν άνθρωπο, που κοιτάζει το φυσικό του πρόσωπο μέσα σε καθρέφτη

24 επειδή, κοίταξε τον εαυτό του, και αναχώρησε, κι αμέσως λησμόνησε ποιος ήταν.

25 'Οποιος, όμως, εγκύψει στον τέλειο νόμο τής ελευθερίας, και επιμείνει σ' αυτόν, αυτός που έγινε όχι  ακροατής, που λησμονεί, αλλά εκτελεστής έργου, αυτός θα είναι μακάριος κατά την εκτέλεσή του.

Τα χαρακτηριστικά τής αληθινής θρησκείας

26 Αν κάποιος ανάμεσά σας νομίζει ότι είναι θρήσκος, και δεν χαλινώνει τη γλώσσα του, αλλά εξαπατάει την καρδιά του, η θρησκεία του είναι μάταιη.

27 Θρησκεία καθαρή και χωρίς ψεγάδι μπροστά στον Θεό και Πατέρα είναι τούτη: Να επισκέπτεται τους ορφανούς και τις χήρες στη θλίψη τους, και να τηρεί τον εαυτό του αμόλυντο από τον κόσμο.


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : 2ο

1ο  3ο 4ο 5ο

Ο Θεός δεν είναι προσωπολήπτης. Εμείς, όμως;

1 ΑΔΕΛΦΟΙ μου, μη έχετε με προσωποληψία την πίστη τού δοξασμένου Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

2 Επειδή, αν μπει μέσα στη συναγωγή σας ένας άνθρωπος που φοράει χρυσό δαχτυλίδι, με λαμπρό ένδυμα, μπει όμως μέσα κι ένας φτωχός με ακάθαρτο ένδυμα,

3 και κοιτάξετε με θαυμασμό σ' αυτόν που φοράει το λαμπρό ενδυμα, και του πείτε: Εσύ, κάθησε εδώ, επίσημα και πείτε στον φτωχό: Εσύ, στάσου εκεί όρθιος, ή: Κάθησε εδώ κάτω από το υποπόδιό μου

4 δεν κάνατε, άραγε, διάκριση μέσα σας, και γίνατε κριτές σκεφτόμενοι πονηρά;

5 Ακούστε, αγαπητοί μου αδελφοί: Ο Θεός δεν διάλεξε τους φτωχούς τούτου τού κόσμου, πλούσιους σε πίστη, και κληρονόμους τής βασιλείας, που την υποσχέθηκε σ' εκείνους που τον αγαπούν;

6 Εσείς, όμως, ατιμάσατε τον φτωχό. Δεν σας καταδυναστεύουν  οι πλούσιοι, κι αυτοί σάς σέρνουν σε δικαστήρια;

7 Αυτοί δεν βλασφημούν το καλό όνομα με το οποίο ονομάζεστε;

8 Αν μεν εκτελείτε τον βασιλικό νόμο, σύμφωνα με τη γραφή: <<Θα αγαπάς τον πλησίον σου σαν τον εαυτό σου>>, κάνετε καλά

9 αν, όμως, προσωποληπτείτε, κάνετε αμαρτία και ελέγχεστε από τον νόμο ως παραβάτες.

10 Επειδή, όποιος φυλάξει ολόκληρο τον νόμο, φταίξει όμως σε ένα, έγινε ένοχος σε όλα.

11 Για τον λόγο ότι, αυτός που είπε: <<Μη μοιχεύσεις>>, είπε και: <<Μη φονεύσεις>>. Αλλά, αν δεν μοιχεύσεις, όμως φονεύσεις, έγινες παραβάτης τού νόμου.

12 'Ετσι να μιλάτε, και έτσι να κάνετε, ως μέλλοντες να κριθείτε διαμέσου τού νόμου τής ελευθερίας

13 επειδή, η κρίση θα είναι ανελέητη σ' εκείνον που δεν έκανε έλεος και το έλεος καυχάται ενάντια στην κρίση.

Γνήσιος ή όχι;

14 Ποιο το όφελος, αδελφοί μου, αν κάποιος λέει ότι έχει πίστη, και δεν έχει έργα; Μήπως η πίστη μπορεί να τον σώσει;

15 Και αν ένας αδελφός ή αδελφή είναι γυμνοί, και στερούνται την καθημερινή τροφή,

16 και κάποιος από σας πει σ' αυτούς: Πηγαίνετε με ειρήνη, ^είθε^ να θερμαίνεστε και να χορταίνετε, και δεν τους δώσετε τα αναγκαία τού σώματος, ποιο το όφελος;

17 'Ετσι και η πίστη, αν δεν έχει έργα, είναι από μόνη της νεκρή.

18 Αλλά, θα πει κάποιος: Εσύ έχεις πίστη, και εγώ έχω έργα δείξε μου την πίστη σου από τα έργα σου, και εγώ θα σου δείξω από τα έργα μου την πίστη μου.

19 Εσύ πιστεύεις ότι ο Θεός είναι ένας καλά κάνεις και τα δαιμόνια πιστεύουν, και φρίττουν.

20 Θέλεις, όμως, ω μάταιε άνθρωπε, να γνωρίσεις ότι η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή;

21 Ο πατέρας μας ο Αβραάμ δεν δικαιώθηκε από τα έργα, όταν πρόσφερε τον γιο του τον Ισαάκ επάνω στο θυσιαστήριο;

22 Βλέπεις ότι η πίστη συνεργούσε στα έργα του, και από τα έργα η πίστη αποδείχθηκε τέλεια;

23 Και εκπληρώθηκε η γραφή, που έλεγε: <<Ο δε Αβραάμ πίστεψε στον Θεό, και του λογαριάστηκε σε δικαιοσύνη>> και ονομάστηκε <<φίλος τού Θεού>>.

24 Βλέπετε, λοιπόν, ότι από έργα δικαιώνεται ο άνθρωπος, και όχι μονάχα από πίστη;

25 Παρόμοια δε και η πόρνη Ραάβ δεν δικαιώθηκε από έργα, όταν υποδέχθηκε τους αποσταλμένους, και τους έβγαλε έξω από άλλον δρόμο;

26 Επειδή, όπως το σώμα χωρίς πνεύμα είναι νεκρό, έτσι και η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή.


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : 3ο

1ο 2ο  4ο 5ο

Η γλώσσα: 'Οργανο ευλογίας ή καταστροφής

1 ΜΗ γίνεστε πολλοί δάσκαλοι, αδελφοί μου, ξέροντας ότι μεγαλύτερη κατάκριση θα πάρουμε

2 επειδή, σε πολλά φταίμε όλοι μας. Αν κάποιος δεν φταίει σε λόγο, αυτός είναι τέλειος άνδρας, είναι δυνατός να χαλιναγωγήσει και ολόκληρο το σώμα.

3 Δέστε, στα στόματα των αλόγων βάζουμε τα χαλινάρια, για να πείθονται σε μας, και μεταφέρουμε ολόκληρο το σώμα τους.

4 Δέστε, και τα πλοία, που είναι τόσο μεγάλα, ωθούμενα από σφοδρούς ανέμους, μεταφέρονται από ένα ελάχιστο πηδάλιο, όπου αν θέλει η επιθυμία εκείνου που το κυβερνά.

5 'Ετσι και η γλώσσα, είναι  μικρό μέλος, όμως, κομπάζει για μεγάλα πράγματα. Δέστε, λίγη φωτιά πόσο μεγάλη ύλη ανάβει

6 και η γλώσσα είναι φωτιά, ο κόσμος τής αδικίας. 'Ετσι, ανάμεσα στα μέλη μας, η γλώσσα είναι που μολύνει ολόκληρο το σώμα, και η οποία φλογίζει τον τροχό τού βίου, και φλογίζεται από τη γέεννα.

7 Επειδή, κάθε είδος θηρίων και πουλιών, ερπετών και θαλάσσιων όντων, δαμάζεται, και δαμάστηκε από την ανθρώπινη φύση

8 τη γλώσσα, όμως, κανένας από τους ανθρώπους δεν μπορεί να δαμάσει είναι ασυγκράτητο κακό, γεμάτη από θανατηφόρο φάρμακο.

9 Διαμέσου αυτής ευλογούμε τον Θεό και Πατέρα, και διαμέσου αυτής καταριόμαστε τους ανθρώπους, που πλάστηκαν καθ' ομοίωση του Θεού.

10 Από το ίδιο στόμα βγαίνει ευλογία και κατάρα. Δεν πρέπει, αδελφοί μου, έτσι να γίνονται αυτά.

11 Μήπως η πηγή από την ίδια τρύπα αναβλύζει το γλυκό και το πικρό;

12 Μήπως είναι δυνατόν, αδελφοί μου, η συκιά να κάνει ελιές ή η άμπελος σύκα; 'Ετσι, καμιά πηγή δεν είναι δυνατόν να κάνει νερό αλμυρό και γλυκό.

Τα τέσσερα είδη τής σοφίας

13 Ποιος, ανάμεσά σας, είναι σοφός και καλός γνώστης; Ας δείξει από την καλή διαγωγή τα δικά του έργα με πραότητα σοφίας.

14 Αν, όμως, έχετε στην καρδιά σας πικρό φθόνο και φιλονικία, μη κατακαυχάστε και ψεύδεστε ενάντια στην αλήθεια.

15 Αυτή η σοφία δεν είναι εκείνη που κατεβαίνει από πάνω, αλλά είναι επίγεια, ζωώδης, δαιμονική

16 επειδή, όπου υπάρχει φθόνος και φιλονικία, εκεί είναι ακαταστασία, και κάθε αχρείο πράγμα.

17 Η σοφία, όμως, που κατεβαίνει από πάνω, πρώτα μεν είναι καθαρή, έπειτα ειρηνική, επιεικής, ευπειθής, πλήρης από έλεος και καλούς καρπούς, αμερόληπτη και ανυπόκριτη.

18 Και ο καρπός τής δικαιοσύνης σπέρνεται με ειρήνη από τους ειρηνοποιούς.


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : 4ο

1ο 2ο 3ο  5ο

Από πού προέρχονται οι συγκρούσεις;

1 ΑΠΟ πού προέρχονται οι πόλεμοι και οι διαμάχες ανάμεσά σας; 'Οχι από εδώ, από τις ηδονές σας, οι οποίες αντιμάχονται μέσα στα μέλη σας;

2 Επιθυμείτε, και δεν έχετε φονεύετε και φθονείτε, και δεν μπορείτε να επιτύχετε μάχεστε και πολεμάτε, αλλά δεν έχετε, επειδή δεν ζητάτε.

3 Ζητάτε, και δεν παίρνετε, επειδή ζητάτε με κακή πρόθεση, για να δαπανήσετε στις ηδονές σας.

Το ένα ή το άλλο

4 Μοιχοί και μοιχαλίδες, δεν ξέρετε ότι η φιλία τού κόσμου είναι έχθρα προς τον Θεό; 'Οποιος, λοιπόν, θελήσει να είναι φίλος τού κόσμου, γίνεται εχθρός τού Θεού.

5 'Η νομίζετε ότι μάταια λέει η γραφή: Προς φθόνον επιποθεί το πνεύμα, που κατοίκησε μέσα σας;

6 Αλλά, μεγαλύτερη χάρη δίνει ο Θεός, γι' αυτό λέει: <<Ο Θεός στους υπερήφανους αντιτάσσεται, στους ταπεινούς όμως δίνει χάρη>>.

7 Υποταχθείτε, λοιπόν, στον Θεό αντισταθείτε στον διάβολο, και θα φύγει από σας.

8 Πλησιάσετε στον Θεό, και θα πλησιάσει σε σας. Καθαρίστε τα χέρια σας, αμαρτωλοί, και αγνίστε τις καρδιές, δίγνωμοι.

9 Κακοπαθήστε και πενθήστε και κλάψτε το γέλιο σας ας μεταστραφεί σε πένθος, και η χαρά σε κατήφεια.

10 Ταπεινωθείτε μπροστά στον Κύριο και θα σας υψώσει.

Η αμαρτία τής καταλαλιάς και της κατάκρισης

11 Αδελφοί, μη καταλαλείτε ο ένας τον άλλον όποιος καταλαλεί αδελφό, και κρίνει τον αδελφό του, καταλαλεί τον νόμο, και κρίνει τον νόμο και αν κρίνεις τον νόμο, δεν είσαι εκτελεστής τού νόμου, αλλά κριτής.

12 'Ενας είναι ο νομοθέτης, που μπορεί να σώσει και να απολέσει εσύ ποιος είσαι που κρίνεις τον άλλον;

Η κατάστρωση σχεδίων και η αμαρτία τής παράλειψης

13 Ελάτε, τώρα, εσείς που λέτε: Σήμερα ή αύριο θα πάμε σ' αυτή την πόλη, και θα κάνουμε εκεί έναν χρόνο, και θα εμπορευτούμε και θα κερδίσουμε

14 οι οποίοι δεν ξέρετε το τι θα συμβεί αύριο επειδή, ποια είναι η ζωή σας; Είναι, πραγματικά, ατμός που φαίνεται για λίγο, και έπειτα εξαφανίζεται

15 αντί να λέτε: Αν ο Κύριος θελήσει, και ζήσουμε, θα κάνουμε τούτο ή εκείνο.

16 Τώρα, όμως, καυχάστε στις αλαζονείες σας κάθε τέτοια καύχηση είναι κακή.

17 Σ' αυτόν, λοιπόν, που ξέρει να κάνει το καλό, και δεν το κάνει, σ' αυτόν είναι αμαρτία.


Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ : 5ο

1ο 2ο 3ο 4ο

Οι κίνδυνοι του πλούτου

1 ΕΛΑΤΕ, τώρα, οι πλούσιοι, κλάψτε ολολύζοντας για τις επερχόμενες ταλαιπωρίες σας.

2 Ο πλούτος σας σάπισε, και τα ιμάτιά σας έγιναν σκωληκόβρωτα.

3 Το χρυσάφι σας και το ασήμι σας σκούριασε, και η σκουριά τους θα είναι ως μαρτυρία εναντίον σας, και θα φάει τις σάρκες σας σαν φωτιά θησαυρίσατε για τις έσχατες ημέρες.

4 Δέστε, ο μισθός των εργατών που θέρισαν τα χωράφια σας, τον οποίο στερήθηκαν από σας, κράζει και οι κραυγές αυτών που θέρισαν μπήκαν μέσα στα αυτιά τού Κυρίου, του Σαβαώθ.

5 Ζήσατε μέσα σε απολαύσεις επάνω στη γη, και σπαταλήσατε θρέψατε τις καρδιές σας σαν σε ημέρα σφαγής

6 καταδικάσατε, φονεύσατε τον δίκαιο δεν σας αντιστέκεται.

Μακροθυμήστε μέχρι την Παρουσία τού Κυρίου

7 Μακροθυμήστε, λοιπόν, αδελφοί, μέχρι την παρουσία τού Κυρίου. Δέστε, ο γεωργός περιμένει τον πολύτιμο καρπό τής γης, και μακροθυμεί γι' αυτόν, μέχρις ότου λάβει βροχή πρώιμη και όψιμη.

8 Μακροθυμήστε κι εσείς, στηρίξτε τις καρδιές σας επειδή, η παρουσία τού Κυρίου πλησίασε.

9 Αδελφοί, μη στενάζετε ο ένας ενάντια στον άλλον, για να μη κατακριθείτε δέστε, ο κριτής στέκεται μπροστά στις θύρες.

10 Πάρτε, αδελφοί μου, παράδειγμα της κακοπάθειας και της μακροθυμίας τούς προφήτες, οι οποίοι μίλησαν στο όνομα του Κυρίου.

11 Δέστε, μακαρίζουμε αυτούς που υπομένουν ακούσατε την υπομονή τού Ιώβ, και είδατε το τέλος τού Κυρίου, ότι ο Κύριος είναι πολυεύσπλαχνος και οικτίρμονας.

'Εντονη προειδοποίηση για τον όρκο

12 Προπάντων, μάλιστα, αδελφοί μου, μη ορκίζεστε, ούτε στον ουρανό ούτε στη γη ούτε κάποιον άλλον όρκο αλλά, ο λόγος σας ας είναι το Ναι, ναι, και το 'Οχι, όχι για να μη πέσετε υπό κρίση.

Κακοπάθεια, ευθυμία, αρρώστια

13 Κακοπαθεί κάποιος ανάμεσά σας; Ας προσεύχεται ευθυμεί κάποιος; Ας ψάλλει.

14 Ασθενεί κάποιος ανάμεσά σας; Ας προσκαλέσει τούς πρεσβύτερους της εκκλησίας, και ας προσευχηθούν επάνω του, αφού τον αλείψουν με λάδι στο όνομα του Κυρίου.

15 Και η προσευχή με πίστη θα σώσει αυτόν που πάσχει, και ο Κύριος θα τον εγείρει και αμαρτίες αν έπραξε, θα του συγχωρηθούν.

Αλληλο-εξομολόγηση και προσευχή

16 Εξομολογείστε ο ένας στον άλλον τα πταίσματά σας, και προσεύχεστε ο ένας για τον άλλον για να γιατρευτείτε. Πολύ ισχύει η δέηση του δικαίου που γίνεται ένθερμα.

17 Ο Ηλίας ήταν άνθρωπος ομοιοπαθής με μας, και προσευχήθηκε ένθερμα για να μη βρέξει και δεν έβρεξε επάνω στη γη ^για^ τρία χρόνια και έξι μήνες

18 και πάλι προσευχήθηκε, και ο ουρανός έδωσε βροχή, και η γη βλάστησε τον καρπό της.

Αδελφικό ενδιαφέρον για όσους αποπλανήθηκαν

19 Αδελφοί, αν κάποιος ανάμεσά σας αποπλανηθεί από την αλήθεια, και κάποιος άλλος τον φέρει πίσω,

20 ας ξέρει ότι, αυτός που έφερε πίσω έναν αμαρτωλό από την πλάνη τού δρόμου του, θα σώσει μια ψυχή από τον θάνατο, και θα σκεπάσει πλήθος αμαρτιών.